
صباح الخير
ذكري نصر أكتوبر
السابع من اكتوبر
** ومضات شاعر ** من سايكس بيكو لأكتوبر """"""''''''"""'''''"""""'"""""""''''
الإسم : عايش
وأبويا : ميت
وجدي:وطني العربي
من وحي بطاقتي الشخصيه
عايش ميت وطني العربي
عنواني: حدود سايكس- بيكو
من قلب فلسطين غزه المصريه
عربي الجنسيه
وديانتي باحات القدس العربيه
وأولادي ولدين مصري وعربي
وبناتي واحده سميتها الوحده
شغلانتي موهوم موصول بالدم
وفصيله الدم وحدود الأم،
أعرق في الأرض فايتهم بوي ميت حي
وسلامة النيه تاجي
وزرعاتي عشقي وموالي
وذاكرة الأمه همي واحوالي
مهموم بالخط الفاصل والحد
كنا زمان نسمع ألحان ولاحد
كان بنسمع كلمة قطر
من سايكس بيكو الأرض
وأول حد يخط خطوط الأرض،!
ملعونه كل حدود الأرض
إشمعني الجد الوطني
بيسمي أبويا ميت سلسال يعني
والله مني فا هم مايعني
بتعني والابتنعي وطني،
كلامكم لوغريتمات
والااكمن أبوياميت وسماني عايش
والله ياخال دماغي طاجه من الموال
ياحدود الوطن العربي
ياكل الدود الموجودفي جدودي
تستاهلوا خطوا عليكوا حدودي
كان سماني كمان ميت
ولاعلمني وخلاني اصيت
ياأمي المصريه ياجدودي العربيه
ياحدودي العربيه
إسمي في بطاقتي وهو هويه
عايش ميت وطني العربي
وابني هايسمي أولاده
حدود وهويه،،!
ولحد هزيمة يونيو
الأم والأب وأخواتي وهمومي
عربيه
ومستني يجود الرحمن ليه
وأجيب حق أخواتي بالنصر
جانا اكتوبر خلي ريات النصر،!
بترفرف وتزين كل العصر
وانطق اسمي في باحات القصر
يانصر اكتوبر أنا إسمي
عايش ميت وطني العربي
وحدودي المصريه واعلام النصر
هويتنا العربيه
محمد زايد
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق