الأحد، 14 أبريل 2019

مين اللى باع ( الجزء الرابع ) بقلم / خالد المنصوري


الجزء الرابع
وكانت اول كلمه بينا
يوم الحبيب البعيد لو كان قصير فى بعده يكون طويل
وم الحيره تتوه فى دُنيته نهار ومعاه كمان الليل
أصل على بال ما تتعلم لغته تكون شوفت فى حبه الويل
ويعزبك اكتر لو كان حبيبك ده رقيق وكان جميل
ولا تعرف تكلمها اصلك تخاف وتخجل لما تشوفها
حاكم العيون الجميله ليها لغه زى لغة الفن الاصيل تتوه فى جفونها وتسحرك رموشها
ولا تقدرش ترد عليه بكلام زيه معناه جميل
تقف صامت ثابت خايف تتحرك شفايفها خايف تتحرك تسمّعك كلام ماسمعتوش لاف نهار ولا ليل
لكن جمالها ثبتك والخجل سيطر عليه ولا قدرتش ليه تزيل
وايه تكون منك اول كلمه لعيون رمشها كحيل رغم انك ولد فاهم والكلام عندك منه كتير وقليل
اللى عايز الناس تعرفه انها وايه تكون اول كلمه؟ عاديه؟؟ ولاّ م اللى ليه معنى جميل؟
وياترى تكون فى مقابله؟ ولا فى صدفه فى نهار او ليل؟ من ناحيتى كانت صدفه ماكنتش عارف لكن كانت هى عارفه
باشاره منها واجابه منى طارق الجميل
رغم إن أنا اللى صنعت الميعاد واللى جت منه الكلمه لكن ماكانش ليها المهم حصلت اخيرا والنعمه واتقالت الكلمه كانت فى ليل اول كلمه
عشان كدا كنت بالصدفه بشوفها لكن كلام مافيش ودى الحاجه اللى تعبانى
كان نفسى اكلمها ؟ واعرفها اكتر وتكون عرفانى رغم انى كتير كنت بشوفها لكن اه منو الخجل يازمانى وفضلت اكتر من شهر ع الابتسامه والصدفه اللى ف ثوانى
لما كنت بشوفها كنت اخجل اكلمها وهى الجريئه وانا زى الاخرس فى مكانى
وبقه الحب مجرد سلام وابتسامه عن طريق الصدفه لما تكون شيفانى
التقصير انا عارف انه كان منى والخجل والكسوف اللى فى لسانى
كمال

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

فن البوستات كمال العطيوى